Autor Wiadomość
emsu
PostWysłany: Nie 16:50, 27 Sty 2008    Temat postu:

nie u niej ... co roku opisowka ;/
KoZiK
PostWysłany: Nie 16:16, 27 Sty 2008    Temat postu:

Ogolnie w ksiazce na egzamin jest wsumi tylko albo az 104 strony (przydalby sie jakies gotowe pytania
KoZiK
PostWysłany: Nie 16:04, 27 Sty 2008    Temat postu:

Kurwa jakie akty normatywne oco tutaj loto??!! Ja myslalem ze do anuczenia jest tylko prawo konstytucyjne i administracyjne a tutajw idze ze cos jeszcze :/
emsu
PostWysłany: Nie 15:53, 27 Sty 2008    Temat postu:

ja nie bylem na liscie Wink
Konieczko
PostWysłany: Nie 15:35, 27 Sty 2008    Temat postu:

Wy to chociaz byliscie na liscie a ja ?:/ teraz zostały nam hujowe te ezaminy, i jescze niewadomo jak zarzadzenie ale damy raade (chyba)
mlodas
PostWysłany: Nie 14:26, 27 Sty 2008    Temat postu:

Lepiej pouczyć, poczytać a jeśli będzie trzeba to wodolejstwo konieczko Smile)
Konieczko
PostWysłany: Nie 13:44, 27 Sty 2008    Temat postu:

No ja tez nieche przyjezdzac, ale nawet jesli mnie nie zlapie moge przyjechac bo tego jest od huja i troche tam...
emsu
PostWysłany: Nie 12:25, 27 Sty 2008    Temat postu:

3. PUBLIKOWANIE AKTÓW NORMATYWNYCH
Ustawy, rozporządzenia i akty prawa miejscowego, a także ratyfikowane umowy międzynarodowe, zawierają przepisy powszechnie obowiązujące.
Ogłoszenie aktu prawnego, zawierającego przepisy powszechnie obowiązujące, stanowi warunek jego wejścia w życie. W pewnym sensie odnosi się to również do prawa wewnętrznego administracji rządowej. Urzędowe ogłoszenie aktu normatywnego, konieczne ze względów prawnych, nie jest oczywiście równoznaczne z rzeczywistym zaznajomieniem społeczeństwa z jego treścią.




ja mam tylko tyle i tyle mogę pomoc
emsu
PostWysłany: Nie 12:23, 27 Sty 2008    Temat postu:

Systemem prawa nazywamy całokształt obowiązujących w państwie przepisów, z uwzględnieniem ich podziału na gałęzie, oraz zespół zasadniczych idei przewodnich, na których opiera się ustrój państwa, a także podstawowe idee prawne

Prawo dzieli się na szereg działów zwanych gałęziami prawa. Podstawą podziału jest rodzaj regulowanych stosunków społecznych.
W ramach poszczególnych gałęzi prawa wyróżnia się instytucje prawne, czyli węższe zespoły norm odnoszących się do pewnego zagadnienia.
Gałęzie prawa mają z reguły swoją własną systematykę, która jest tym bogatsza, im zasobniejsza w przepisy i konstrukcje prawne jest dana gałąź.

Prawo publiczne a prawo prywatne

Podział prawa na publiczne i prywatne został przeprowadzony po raz pierwszy przez rzymskiego prawnika Ulpiana. Wg niego prawem publicznym jest to prawo, które ma na uwadze interes państwa, zaś prawem prywatnym jest to prawo, które ma na uwadze interes jednostki. Kryterium podziału stanowi więc interes, któremu służą określone przepisy.

W XIX i XX wieku zostały wprowadzone trochę inne kryteria podziału. Wg jednych, prawem publicznym były przepisy regulujące stosunki między państwem i obywateli oraz między organami państwowymi, zaś normy dotyczące stosunków między obywatelami było prawem prywatnym.

Innym kryterium podziały jest sposób dochodzenia naruszonych praw. Do prawa publicznego należą te normy, których naruszenie powoduje automatyczną ingerencję państwa. Natomiast w skład prawa prywatnego wchodzą te normy, których naruszenie powoduje ściganie ze strony państwa dopiero na wniosek zainteresowanego obywatela.

Typowym przykładem prawa publicznego są normy prawa karnego. Do prawa prywatnego należą przede wszystkim normy cywilnoprawne.

Prawo materialne a prawo formalne

Powszechnie przyjęto podział prawa na prawo materialne i prawo formalne
Do prawa materialnego należą te normy, które ustanawiają merytoryczne obowiązki i prawa, regulują zachowanie się ludzi i różnych instytucji w społeczeństwie. Normy prawa materialnego mają charakter pierwotny. Stanowią one istotę systemu prawa
Prawo formalne tworzą te wszystkie normy, które odnoszą się do organizacji aparatu, dbającego o przestrzeganie prawa materialnego oraz dochodzenia praw i egzekwowania obowiązków wyznaczonych przez prawo materialne. Niektóre części prawa formalnego nazywane są prawem procesowym. Normy prawa formalnego mają więc charakter wtórny

Prawo międzynarodowe a prawo wewnętrzne

Prawem międzynarodowym (dawniej prawem narodów) nazywamy zespół norm regulujących stosunki wzajemne między państwami, a ponadto organizacjami międzynarodowymi i niektórymi innymi podmiotami.

Normy prawa międzynarodowego wypływają z 2 źródeł, którymi są umowy międzynarodowe i zwyczaje międzynarodowe.

Prawo międzynarodowe szeregiem cech różni się od prawa wewnętrznego. Trzeba zwrócić uwagę, że na straży jego norm w zasadzie nie stoi przymus bezpośredni stosowany przez specjalny aparat, jak to ma miejsce w prawie wewnętrznym.



Przyjmuje się podział prawa polskiego na następujące gałęzie:
1) prawo konstytucyjne – zespół norm regulujących podstawowe urządzenia ustroju państwa. Unormowane są w nim w szczególności główne zasady ustrojowe, struktura i kompetencje aparatu państwowego oraz najważniejszych organów państwowych, podstawowe prawa, wolności i obowiązki obywateli oraz zasady wyboru do organów przedstawicielskich
2) Prawo administracyjne – zespół norm regulujących strukturę organów administracyjnych oraz stosunki prawne powstające w toku władczej działalności tych organów
3) Prawo finansowe – zespół norm regulujących gromadzenie środków pieniężnych przez państwo oraz ich rozdział i wydatkowanie, a także określających strukturę oraz tryb działania organów i instytucji finansowych
4) Prawo cywilne – zespół norm regulujących stosunki majątkowe i niektóre stosunki osobiste pomiędzy równorzędnymi – w danej sprawie – podmiotami prawa
5) Prawo rodzinne – zespól norm regulujących osobiste i majątkowe stosunki między małżonkami, krewnymi oraz stosunki wynikające z przysposobienia, opieki i kurateli
6) Prawo pracy – zespół norm regulujących stosunki między pracodawcą i pracownikiem na tle świadczonej pracy
7) Prawo karne – zespół norm mówiących jakie czyny są przestępstwami, ustalających kary za te przestępstwa oraz określających ogólne zasady odpowiedzialności karnej
Cool Prawo procesowe – nie jest jednolitym zespołem norm. Wyodrębnia się w nim:
a. Prawo cywilne procesowe
b. Prawo karne procesowe
emsu
PostWysłany: Nie 12:23, 27 Sty 2008    Temat postu:

konieczko niestety u niej to zostala nam nauka... slyszalem ze potrafi wywalic jesli zlapie na sciaganiu.. kto jak kto ale ja wole nie ryzykowac... wole nie przyjezdzac w sesji poprawkowej Wink
Konieczko
PostWysłany: Nie 11:28, 27 Sty 2008    Temat postu:

A wy sie uczycie, robicie sciagi czy moze jakies pytania macie?Smile
dzida007
PostWysłany: Nie 11:25, 27 Sty 2008    Temat postu:

siemka mam pytanko ma ktos opracowane publikacje aktow i systematyke prawa nie posiadam zadnej ksiazki a w necie sa jakies pierdoly jak byscie cos znalezli chcetnie poczytam pozdrawiam i do jutra iiii wlasnie o ktorej jest ten egzamin ??
Konieczko
PostWysłany: Sob 15:20, 26 Sty 2008    Temat postu:

dziekowa:)
dzida007
PostWysłany: Pią 17:59, 25 Sty 2008    Temat postu:

dzieki dzieki
mlodas
PostWysłany: Pią 12:57, 25 Sty 2008    Temat postu:

mowila cos o sejmie, senacie,rada ministrów, decyzja administracyjna tyle wiem.
a do nauki mamy:
III rozdz. Administracyjne (bez ostatniego paragr.)
II rozdział Prawo Konstytucyjne (całe)
I rozdz.
13. Źródła Prawa
14 Akt prawny
15 Publikacja aktów
19 systematyka prawa
20 Prawo europejskie

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group